Pražská mezinárodní manažerská škola byla garantem konference pořádané vydavatelstvím ECONOMIA s názvem "Řízení podniku v době ekonomické stagnace"
Umíte řídit podnik v době krize?
Současná krize může být i příležitostí naučit se, jak výkon své firmy dlouhodobě zlepšit.
Jak se chovat v době krize? Na čem se dá ušetřit? Čemu nyní věnovat největší pozornost a co naopak odsunout na pozdější dobu? Tyto a další palčivé otázky jsou dnes na pořadu dne v řadě firem. Bez ohledu na jejich velikost, obor, kterému se věnují i to, jak se jim dařilo doposud.
Vydavatelství Economia uspořádalo konferenci jejímž garantem byla PIBS s názvem »Jak řídit podnik v době krize.« A prostor zde dostali ti, kteří nyní pociťují důsledky globální finanční krize na vlastní kůži i ti, kdo se na ni snaží najít lék.
Nezbytný triumvirát
»Chceš-li udělat první krok z krize, nejdříve se zastav, rozhlédni se a pokud možno s chladnou hlavou vyhodnoť svou situaci!« Tento jednoduchý příkaz platí v hospodaření stejně jako v jiných oborech lidské činnosti.
»Znalosti, dovednosti a poznání« - podle Karla Havlíčka, z Asociace malých a středních podniků tři základní předpoklady pro to, abychom mohli začít vůbec nějakou analýzu své situace. Samozřejmostí je vynikající informovanost o vlastním oboru podnikání a dovednosti s ním spojené. Pro situaci, kdy jde podniku o přežití se však nepochybně zúročí také ty znalosti, které dotyčný nabyl v jiných oblastech. Příklad?»Chci-li vyvážet své zboží, vyplatí se znát nejen situaci v regionu, který mě primárně zajímá, ale vědět i o mezinárodních souvislostech a získat tak schopnost předjímat, kam se situace může vyvíjet dále a jaké dopady může mí na mé obchodní aktivity,« říká Havlíček a dodává »Poznání, jak známo dává člověku nadhled a ten budete v současné situaci potřebovat ze všeho nejvíce!«
Podložený rozbor
Také návod na cestu z krize, kterou formou desatera představila společnost Pricewaterhouse Coopers, začíná rozborem vlastní situace. Co všechno k analýze patří a na koho se nejvíce soustředit?
»Co je skutečným zdrojem našeho podnikání a jak to bude ovlivněno recesí? Máme k dispozici komplexní informace, které nám umožní vyhodnotit naše silné a slabé stránky, tržní pozici a citlivost našeho podnikání na vnější vlivy? Co musíte udělat, abyste minimalizovali dopad krize? Budete se soustředit na klíčové zákazníky, změníte dodavatele, omezíte výrobu či upravíte cenovou politiku?« to jsou podle Jiřího Mosera z PricewaterhouseCooper základní otázky, které je třeba položit si na samém počátku.
V první řadě by mělo jít o rozbor, který je založen na přesných datech, nikoliv na pouhých odhadech. Zaměřit pozornost je pak podle Mosera třeba hlavně na čtyři subjekty: banky (Mají správné informace o vaší situaci a záměrech?), konkurenci (Změní charakter svých produktů a služeb, sníží ceny nebo naváže strategická partnerství s jinými dodavateli? Jaké jsou její silné stránky? Hrozí vám nepřátelské převzetí?), zákazníky (Upřednostní levnější varianty produktu, budounakupovat menší množství téhož výrobku atd.) a dodavatele (Máte výhodně nastavené smluvní vztahy? Existují na trhu alternativy?).
Scénáře dalšího postupu, které pak na základě ověřených dat vytvoříte, musí být flexibilní. Není třeba zdůrazňovat, že situace na trhu se v době krize může i dosti výrazně měnit.
Krize jako příležitost
Ideálním stavem, o který na počátku usilujete je okamžik, kdy vaše krizové scénáře povedou ke zvýšení výkonnosti, snížení nákladů a stabilizaci finančních zdrojů. Z krátkodobého hlediska nepochybně klíčové body. Jak se však chovat z hlediska dlouhodobého?
Nejlépe je mít na paměti, že jakákoliv krize je vždycky příležitostí. A ta současná, která už začala dosti citelně zasahovat do mapy českého průmyslu i rozložení podnikatelského elementu v Čechách, není výjimkou.
Po prvních zkušenostech jste nyní na nejlepší cestě k tomu, aby se vaše podnikání zefektivnilo nejen krátkodobě, ale i z dlouhodobého hlediska. Mějte na paměti, že dlouhodobě je snižování nákladů založené na co nejkratší návratnosti. Součástí změny podnikového modelu může být přehodnocení cílových trhů, struktury produktů a služeb, možností outsourcingu či centralizace, transformace informačních systémů či odměňovacích plánů a daňové optimalizace.
I v době krize můžete myslet na budoucnost, která bude mnohem růžovější než je dnešek. Prozíraví se na ni začnou připravovat již nyní. Proto – nepřestávejte inovovat a investovat do oblastí, které budou zdrojem vašeho budoucího růstu a nezapomínejte ani na podporu své značky. Především ale mějte stále otevřené hledí a nepřestávejte sledovat současné příležitosti ve vaše okolí. Období poklesu totiž zpravidla vytváří velmi zajímavé příležitosti pro cenově výhodné fúze a akvizice s vysokou návratností investice.
»Je ověřenou zkušeností, že ty společnosti, které v době krize získaly nějakou konkureční výhodu, si ji zpravidla udržely i tehdy, kdy dávno pominula,« povzbuzuje Moser.
Mluvte se zaměstnanci
Ti, se kterými spolupracujete, jsou stejně jako vy, v době poklesu ovlivněni nepřízní situace. Nepřestávejte s nimi komunikovat ani v tuto chvíli. Věrnost vašich klíčových zákazníků i zaměstnanců by tím totiž mohla být dosti zásadně ovlivněna. Snažte se proto pochopit jejich postoje a potřeby. Nepřesné, neúplné či pozdě poskytnuté informace mohou mít zásadní vliv na jejich postoj a mohou ohrozit vaši životaschopnost. Zejména v době, kdy peněz není nazbyt a loajalitu nemůžete odměnit finančně, je kvalitní komunikace, včasná zpětná vazba a otevřenost základem vašeho úspěchu.
V období poklesu je velmi náročné motivovat zaměstnance a udržet jejich produktivitu na potřebné úrovni. Nicméně, pro vás je nezbytné rozpoznat své klíčové zaměstnance a zajistit, abyste je v době krize neztratili. Položte si několik otázek: Vědí, že vám na nich záleží a jaká je jejich role? Můžete využít jejich schopností jinak než dosud? Podporují vaše výkonnostní a odměňovací programy aktuální potřeby? Rozumí vaši zaměstnanci novým opatřením? Budou-li vaše odpovědi negativní, je to nepochybně výzva k tomu, abyste svou komunikaci vzhledem k nim pozměnili.
Je možné, že se v rámci šetření nákladů budete muset s některými svými zaměstnanci rozloučit. »Nezapomínejte na vyváženost. Nepropouštějte jen lidi ve výrobě, ale také v administrativě a manžerských pozicích. Dáváte tím signál, že se snažíte šetřit racionálně a spravedlivě,« zaznělo hned z několika úst přednášejících na konferenci.
Poradci z Pricewaterhouse Cooper však své desatero uzavírají radou »Pamatujte však, že snižování stavů je jen jednou z možností, jak se vypořádat s dopady hopodářského útlumu. Nezapomeňte naopak, že dnes můžete snadněji a levněji než kdy jindy získatkvalifikované pracovníky, kteří budou zdrojem vašeho budoucího růstu. «
Pavla Kreuzigerová
Desatero ke zvládnutí krize:
Krátkodobě:
1.Analýza: Jak na tom doopravdy jste? V době hospodářského poklesu »míříte na pohyblivé cíle.« Je proto kritické vycházet z přesných analýz reálné situace, a nikoliv ze sebelepších odhadů.«
2.Výkonnost: Jednejte rázně, ale na základě spolehlivých dat. Pro úspěšné hráče typická flexibilita a pohotovost. Více než kdy jindy teď potřebujete mít k dispozici kvalitní a včasné manažerské informace a vhodné indikkátory výkonnosti.
3.Náklady je třeba řídit, nejen snižovat. Zaměřte se na zvýšení provozní efektivity. Šetřete v konkrétních a zdůvodněných oblastech spíše než plošně na všem.
4.Hotovost, hotovost, hotovost. Většina společností zažíví v době poklesu finanační problémy. K úspěšnému zvládnutí krize je nutné minimalizovat dluhy a pohledávky a zajistit maximum hotovosti na účtech.
Středně a dlouhodobě
5.Uvažujte dlouhodobě, krize jednou skončí. Z krátkodobého hlediska jste stabilizovali hotovost a minimalizovali náklady. Z dlouhodobého hlediska musíte udržet zdroje růstu a konkurenceschopnosti.
6.Připravte se na možná rizika. Období hospodářského poklesu zvyšuje tlak na plnění obchodních cílů a dosahování zisků. Věnujte dostatečnou pozornost řízení rizik, zejména prevenci podvodného jednání.
7. Nezapomeňte na daňové a právní důsledky. Daňové plánování může zásadním způsobem ovlivnit Vaši hotovost a ziskovost. Cokoli se rozhodnete udělat, má daňové dopady a tedy dopady na Váš zisk.
8. Komunikujte. Uvědomte si, jak pokles ovlivní subjekty, které mají vztah k vašemu podnikání, a snažte se pochopit jejich postoje a potřeby.
9. Kde vzít finance? Některé zdroje financování pro vás mohou být zbytečně nákladné či mohou příliš omezovat vaši flexibilitu.
10. Uvědomte si hodnotu svých lidí. V období krize je pro vaše zaměstnance zásadní pravidelný přísun srozumitelných informací. Identifikujte klíčové zaměstnance a připravte pro ně vhodné motivační programy.
Zdroj: Pricewaterhouse Coopers Česká republika